Het paragliding avontuur van Frank in Slovenië
“Het paragliding avontuur begon vorig jaar met een introductiecursus op de heuvels in het Sauerland. Deze was helaas maar 1 dag vanwege het slechte weer op zondag, maar op zaterdag gelijk bij de eerste start kwam ik al los van de grond, en tijdens dat zogenaamde “hopje” vloog ik al veel hoger dan ik, en volgens mij de andere cursisten, verwacht hadden. Dat gevoel van loskomen van de grond, met relatief weinig materiaal, dat was erg mooi. En dat moest natuurlijk een vervolg krijgen!
Ik heb een tijdje lopen twijfelen tussen een liercursus en een bergcursus, maar een bergcursus had uiteindelijk toch mijn voorkeur, mede vanwege de te verwachten uitzichten en mooie natuur. De keuze viel op Slovenië.
Daar aangekomen, begon het zondag uiteraard eerst weer op de oefenheuvel, met de verschillende fases, de 5 punten-check, het opzetten, het controleren en het versnellen, en natuurlijk de hopjes.
Na een aantal keer besloten de instructeurs dat ik het wel weer onder de knie had, en gingen we naar de startplek, 516 meter boven de landingsplek! Daar begonnen we met een tandemvlucht. Tijdens deze vlucht doet de instructeur de start en de landing, maar mag je onderweg zelf sturen. Erg gaaf, je kan goed aanvoelen hoe het scherm zich laat besturen, en veilig, want je wordt ondersteund door de instructeur achter je.
Daarna stond de eerste solovlucht eigenlijk pas voor maandag op de planning, maar omdat het tegen de avond mooi rustig weer was, met weinig wind, vroeg het team of ik gelijk al wilde. Dat was natuurlijk van de ene kant wel erg spannend, maar van de andere kant mooi dat ze dat al vertrouwden. Dus met alle zenuwen, hup in het busje, en naar boven. Daar aangekomen, en rustig het scherm uitgelegd, het harnas aan, de helm op, en de portofoon in. Na wat laatste instructies en de 5 punten-check was het tijd om te starten, het scherm kwam mooi op, en mocht ik van de instructeur doorgaan. Na een paar stappen kwam ik al los van de berg, en ging ik op weg naar de landingsplek. Dit natuurlijk volledig onder begeleiding via de porto. Na een glijvlucht van zo’n 10 minuten kwam de landing, waarbij ik mij gelukkig net in benen kon houden. Vanaf het terras klonk het goed klinkende applaus van de groep, en de éérste solovlucht, met een geslaagde landing was achter de rug.
De rest van de week was het een afwisseling van vliegen, en op de momenten dat er niet gevlogen kon worden vanwege het weer, behandelen van stukken theorie met de instructeurs. Aan het einde van het week kon er namelijk theorie examen gedaan worden voor brevet 1. De theorie en het examen bestaat uit een vijftal onderdelen, vliegtechniek, aërodynamica, meteorologie, scherm en uitrusting, en reglementen en voorschriften. Een hele bak met informatie. Sommige dingen vallen te beredeneren, sommige dingen moet je gewoon onthouden. Uiteindelijk theorie examen gedaan, een paar foutjes gemaakt, maar wel gehaald!
Op een van de laatste dagen heb ik ook mogen proefen aan het zogenaamde “soaren” boven de ridge. Hierbij ga je steeds langs de bergwand heen en weer, waarbij de wind die langs de bergwand omhoog komt, ervoor zorgt dat jij ook steeds hoger komt. Uiteindelijk kwam ik op die manier zo’n 150 meter boven de startplek uit, en worden de mensen daarop al weer heel klein! Ook vlieg je op deze manier dan bijvoorbeeld 40 minuten, in plaats van die 10 minuten bij een “gewone” glijvlucht. Zo ontzettend gaaf, die ervaring van het vliegen, tussen de andere paragliders, zo vrij als een vogel, en het geluid, het gevoel en uitzicht daarbij… Wow!
Het vervolg voor mij? De volgende bergcursus in Oostenrijk in midden Juli is al geboekt! En in de tussentijd wil ik gaan proberen om te gaan lieren op de liervelden. Alle ervaring die je daarbij opdoet, is toch weer mooi meegenomen bij het vliegen in de bergen. En dan ga ik zo langzamerhand ook werken aan brevet 2. Met brevet 1 kan je namelijk eigenlijk nog niets, je mag bij het behalen van brevet 2 pas gaan vliegen zonder vliegschool. Maar je hebt brevet 1 wel nodig om brevet 2 kunnen halen. Bij brevet 2 hoort, onder andere, ook weer een theorie examen. Dit examen moet worden gedaan bij de KNVvL, de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart, en die schijnt vrij pittig te zijn. Maar dat lukt vast wel.
Tegen anderen zou ik zeggen, twijfel niet langer! Boek een bergcursus, een liercursus, een introductiecursus, of een tandemvlucht. Die belevenis vergeet je je hele leven niet meer. En je hoeft het in ieder geval niet te laten om de aardige instructeurs, de leuke, behulpzame groep medecursisten, die je vaak helpt met uitpakken op de berg, en met inpakken op de landing, en het lekkere eten.
Misschien vindt je het wel net zo leuk als mij, en komen we elkaar nog wel eens tegen op een van de velden, hier in Nederland, of in het buitenland, ik hoor het graag!”
Frank