Voordat je noodscherm jou moet redden!
Iedere paraglider behoort in zijn uitrusting een reserve parachute of noodscherm te hebben tijdens hoogte vluchten. Omdat, indien je in de problemen bent gekomen, het niet je tweede kans is maar je laatste kans. Is het van het allergrootste belang dat je noodscherm zich boven je ontplooit, zoals je zo mooi in je manual hebt kunnen lezen.
Wat we weten is dat iedereen regelmatig voor en na de start even zijn handel van zijn reserve voelt. Dat na gebruik van het noodscherm men veelal zonder letsel land. Dat het vouwen van een noodscherm bij bijna elk merk/type goed en volledig omschreven is. Maar helaas is het op de juiste manier het harnas en noodscherm aan elkaar bevestigen en goed inbouwen vaak minder compleet omschreven.
Om goed te trekken en eventuele problemen te ontdekken vragen we aandacht voor inbouwen en gooien van je noodscherm.
- Een noodscherm moet soepel getrokken worden. Wist je dat dit met een kracht tussen de 2kgf en 7kgf moet gebeuren?
- De meeste piloten weten dat harnas onderdelen/verbindingen een breaking load van minimaal 10 keer van het maximum startgewicht moeten hebben. Maar wist je dat er voor verbindingen harnas-noodscherm een minimum breaking load van 2400 kilo (2400 daN) is vereist?
Omdat we elk jaar noodschermen gooien, als oefening in een sporthal, hebben we gezien dat er met eigen materiaal vaak toch onvermoede problemen naar voren komen. Onderzoeken van Matt Wilkes & Bandarra laten ook zien dat het trekken van je reserve onder stress niet altijd zo vlot verloopt. Vaak door in verkeerde richting trekken, maar ook door inbouwfouten.
Oefening baart kunst en “droog” oefenen laat je in elk geval een keer ervaren hoe het voelt, EN je test direct of jouw uitrusting werkt! Buiten je gooi routine, train je ook je ‘muscle memory’ wat altijd goed is.
Tijdens het oefenen kwamen er diverse problemen naar voren: problemen met combinaties van harnas, binnencontainer en noodscherm.
Na de oude standaard bol zijn er veel meer soorten noodschermen gekomen zoals square, bestuurbaar, lichtgewicht enz. Er zijn ook voortdurend veranderingen in het ontwerp van harnassen. De ruimte voor het noodscherm en het handvat zit op verschillende plekken, hebben verschillende maten en er zijn niet meer alleen volledig openklappende rug-containers maar ook zij-, onder-containers en ook tunnel-containers onder de zitting. Vooral de harnassen met een tunnel container zijn meer maat/volume gevoelig. Een goede uitleg van maatvoering/volume harnas/noodscherm-container om een compatibiliteit check te kunnen doen is essentieel.
Andere constateringen, waarbij we alert zijn op onverwachte bijzonderheden:
De runner van de korte-rits zat niet in de garage maar halverwege waardoor container geblokkeerd werd; Het noodscherm pakket was eigenlijk iets te groot voor de tunnelcontainer; Bridle tussen noodchute en handvat te lang of te kort, bridle aan harnas niet correct bevestigd; Bridle door container elastiek; Middellijn gekruist met andere lijnen, D-sluiting niet juist bevestigd (tegen schuifkrachten) of van onvoldoende sterkte; Indien niet in de juiste richting getrokken wordt: geen of onnodig zware opening. Bovenstaande opmerkingen zijn vaak uitrusting merk/type gebonden!
Allemaal constateringen gedaan tijdens een gezellige dag met oefenen en vouwen/inbouwen in een sporthal. Bij deze willen we hier aandacht voor vragen om deze problemen te voorkomen, zodat je noodchute zijn gewenste werk doet indien je hem onverhoopt nodig hebt.
De link naar de Youtube video’s:
- Emergency Parachute Throw – How to Design and Deploy a Reserve with Dr Matt Wilkes – BANDARRA
- Paragliding Reserve Parachute Research- Final Report w/ Dr Matt Wilkes – BANDARRA
- https://www.dhv.de/en/safety/safety-notes
Een presentatie met veel meer details is hier te downloaden: Noodchutes